Az autó akkumulátorok fő funkciója, hogy ellássák az autó elektronikus rendszereit árammal, valamint feszültséget biztosítsanak az indítómotornak. Az egyes autó típusokba csak a típus által meghatározott jellemzőkkel rendelkező gyári akkumulátorok szerelhetők be.
Az autó akkumulátorok árát számos tényező befolyásolja, melyek közül a legjelentősebb a minősége. Természetesen az ólom világpiaci ára is kiemelt szerepet kap az akkumulátorok árában. Ezeken kívül még az akkumulátor mérete és az alkalmazott technológia is változtathatja egy akkumulátor árát.
Például egy Start-Stopos akkumulátorért ugyanabban a házméretben akár kétszer annyit is fizethetünk, mint egy sima savas társáért. Egy olcsóbb akkumulátor legfőbb ismérve, hogy nem rendelkezik ismert, jól hangzó márkanévvel és az élettartamát tekintve a töredékét tudja egy ismertebb akkumulátornak (mint például a nálunk is kapható Varta akkumulátoroknak). A drágább akkumulátor megvásárlása valójában sok esetben kifizetődőbb, mert míg egy kedvezőnek tűnő árú akkumulátor üzemideje 1-2 év, addig egy prémium akkumulátor akár 6-7 évet is képes gond nélkül üzemelni.
Kétféle autó akkumulátor típussal találkozhatunk: az európai szabvány és a japán - ázsiai szabvány szerint készültekkel. Az európai szabvány 5 + 2 alapméretből áll. Ahogy nő az amperóraszám, úgy azzal együtt nő az akkumulátor méretének hossza. A szélessége és a mélysége minden esetben egyforma: 175 mm. A magasságukban 2 méret létezik: vagy 175 mm (alacsony) vagy 190 mm (magas).
A hosszúságot tekintve a méretek a következőek lehetnek:
Van még két teljesen egyedi méret is:
Az 5 alaptípusból minden esetben megtalálható a 175 mm és 190 mm magasságú, és a jobb, illetve bal pozitívos változat is. A 2 ritka típus csak jobb pozitívos és 190 mm magasságban létezik.
Fontos tudnivaló, hogy az összes európai autót jobb + akkumulátorral szerelik. Orosz autókba bal + akkut szerelnek, ebben az esetben főként csak a LADA típusai találhatóak meg még hazánkban.
Összetettebb és kényesebb eset a japán, ázsiai, kóreai, indiai és amerikai autók helyzete. Ezeknek az autóknak a számára a Távol-Keleten kicsit eltérőbb méretű akkumulátort fejlesztettek ki: a japán típust.
Ebben a kategóriában 2 + 3 méret létezik. Magasságuk egységesen 200 mm és jellegzetességük, hogy a pólus kivezetések a tetejéből emelkednek ki, míg az európai szabványnál a saruk süllyesztve vannak.
Az első két méret kis kategóriás benzines autóknál található meg. Az ilyen autók akkumulátorának szélessége, illetve mélysége 130 mm, hossza 190 mm vagy 240 mm. Ezek a típusok 35 Ah – 45 Ah-ig bezárólag léteznek és a kivezetésük szerint vékony sarus, illetve vastag sarus változatban is kaphatók.
Vékony sarus akkumulátorok között csak 2 típus létezik, ezeknek a saru átmérője kb. 1,5 cm. A többi, vastag sarus akku sarujának átmérője kb. 2 cm. A saruknak az a jellemzője, hogy a pozitív egy picit mindig vastagabb, mint a negatív saru, így elkerülhető a polaritás felcserélése. Ránézésre egyértelműen látható, hogy melyik a pozitív, illetve negatív kivezetés.
A többi 3 japán típus magassága szintén 200 mm. A szélességük, illetve mélységük egységesen 175 mm, mint az európai szabvány esetében. A hosszúságuk változó lehet:
Az amperórát tekintve eltérések itt is előfordulhatnak, gyártótól függően.
FONTOS! Azt, hogy a távol-keleti autókba milyen akkumulátort kell szerelni, az szinte eldönthetetlen látatlanban, mivel típusonként ugyanabban az évben gyártott autókban is lehetnek különbségek a ház típusát es az edény méretét tekintve.
A bal és jobb pozitívos akkumulátorok egyaránt jelen vannak minden típusnál. A 60 Ah-ás kategóriából általában jobb + a gyakoribb, 70 Ah-nál pedig a bal +, 100 Ah-nál a bal + és jobb + egyaránt gyakori.
Az akkumulátorok lehetnek nyílt cellások, vagy másnéven kupakosak. Ezeknél az akkumulátoroknál töltéskor a kupakokat ki kell csavarni és a folyadék veszteséget desztillált víz utántöltésével pótolni kell. Ezeknél az akkumulátoroknál létezett az úgynevezett „varázsszem”, ami sokak által kedvelt, ám megtévesztő is lehet. Ugyanis az kizárólag egy cella sav sűrűségét mutatta. Azaz lehet, hogy éppen zölden világított, de az akkumulátor már indításképtelen volt. Manapság már meglehetősen elterjedt a zárt cellás akkumulátor (más néven gondozásmentes akkumulátor) és itt nincs lehetőség a kupakok eltávolítására. A gőz egy szelepen keresztül tud távozni, utólag már nem lehet bele desztillált vizet tölteni.
A napjainkban forgalomba hozott, újabb autók már szinte kivétel nélkül AGM, illetve EFB akkumulátorokkal kerülnek forgalmazásba. Ezekhez úgynevezett start-stop akkumulátorok szükségesek. Az autógyártók a start-stop rendszert nem azért találták ki, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasszunk, hanem a szigorú előírások betartásával a károsanyag kibocsátást csökkentsék. Tehát ha az autó nem megy, akkor ne szennyezze a környezetet, ezért a motort leállítja. A fogyasztók (lámpa, légkondi, ventilátor, rádió) áramellátását ilyenkor az akkumulátor adja.
Az akkumulátornak mindenképpen ciklusállónak kell lennie, ezért csak az AGM, EFB technológiás akku szerelhető a start-stop rendszerű autókba. Mivel ilyen üzemeltetés mellett az autó minimum ötször többet indít naponta, ezért a gyorsabb elhasználódás az indítómotort ( önindítót ) és az akkumulátort érinti. Ezért a hagyományos akkumulátorok hosszabb távú használata a start-stop rendszer üzemeltetése mellett szinte kizárt.
AGM: Az AGM rövidítés jelentése Absorbed Glass Mat, vagyis üvegszálban felitatott elektrolit. Valójában úgy néz ki, hogy az ólomlemezek közé üvegszálgyapotot tesznek, ami maradéktalanul felissza a savat. Így az akkumulátorban eltűnik a folyékony elektrolit, és a lemezek között az üvegszálgyapot megakadályozza, hogy az ólommassza leváljon, illetve a lemezek egymáshoz érjenek. Így jelentősen csökken a zárlat és az elhasználódás előtti kapacitásvesztés esélye.
EFB: Az EFB rövidítés jelentése Enhanced Flooded Battery, vagyis továbbfejlesztett elárasztott akkumulátor, ami a gyakorlatban üvegszállal megerősített, folyadékos akkumulátort jelent. Az AGM-mel ellentétben ez nincs kitöltve üvegszálgyapottal, tehát a sav lötyög benne, viszont az ólommasszába üvegszálat kevernek, ami szintén megakadályozza a massza leválását és megerősíti a lemezeket, hogy a használat során ne tudjanak egymáshoz érni.
Lítiumos akkumulátorok: A növekvő igényeknek megfelelően lassan kezd előtérbe kerülni a lítiumos akkumulátorok használata is. A legnagyobb előnyük a hagyományos ólomsavas akkumulátorokkal szemben a kisebb tömegük, illetve az indítási készségük, valamint a ciklusállóságuk. Ennek köszönhetően ezáltal az élettartamuk jóval hosszabb lehet. Használat közben az akkumulátor feszültsége közel állandó értéken marad, így az akkumulátor lemerüléséig szinte egyenletes teljes teljesítményt szolgáltat az akkumulátor. Ebből adódóan nincsen szükség feszültség szabályozásra, viszont a töltöttségi szintet is nehezebb meghatározni feszültség alapján. Rövid idő alatt feltölthetőek nagy áramerősséggel. Természetesen itt is a megfelelő töltőt kell alkalmazni, mert ezek az akkumulátorok nagyon érzékenyek a töltésre, ráadásul itt egy cella 3,2 V-tal rendelkezik tehát az akkumulátor kapocsfeszültsége 12,8 V lesz az ólomsavas 12,6 V szemben.
Azt sem árt tudni, hogy a lítiumos töltő nem egyenletesen tölt, tehát az akkumulátor töltöttségének 80 %-a viszonylag gyorsan eléri, akár fél óra is lehet, viszont a maradék 20 % több órát vehet igénybe. A CTEK természetesen gyárt kimondottal lítiumos akkumulátorokhoz is töltőt: https://akkubox.hu/termek/ctek-lithium-xs-akkumulator-toelto-12v-5a
A lítiumos akkumulátoroknak némi hátránya az igen borsos ára. Sokan ezt igyekeznek mindenféle olcsó kínai akkumulátorral pótolni, azonban ne felejtsük el, hogy a lítiumos akkumulátorok rendkívül veszélyesek is lehetnek, mert zárlat, rossz töltés megválasztása esetén tűzijátékot megszégyenítő robbanással pillanatok alatt kiégnek.
Egy másik három betűs szó, amit gyakran hallunk a start-stop rendszerrel működő autóknál, az a BMS (Battery Manager System), más néven akkumulátor ellenőrző rendszer, ami minden start-stop rendszerű autóban megtalálható. A BMS rendszer az akku életét és viselkedését vizsgálja és méri. Amikor a BMS rendszer úgy érzékeli, hogy az akkumulátor olyannyira lemerült, hogy indítási problémák léphetnek fel, beindítja a motort és nagy amperszámmal elkezdi visszapótolni a hiányzó áramot.
Ahogy az akku öregszik, egyre nagyobb árammal kell tölteni azt, mivel egy öregebb akkunak nagyobb az ellenálló képessége. Amikor az akkumulátor tönkremegy és egy újat teszünk a helyére, a BMS rendszert át kell programoznunk a computer segítségével, hogy az új akkut ne nagy árammal kezdje tölteni. Ha nem programozzuk át, akkor a rendszer azt hiszi, hogy még mindig az öreg akkumulátor van az autóban, és akkor kb. 2 hónap alatt a rendszer túltölti ( megfőzi ) az akkut és az akku tönkremegy.
A start-stoppos akkumulátorok ára sajnos akár kétszerese is lehet a hagyományos akkumulátorokhoz képest. A magas árnak azonban több oka is van: többletköltséget jelent egyrészt a gyártási technológia, valamint a 30%-kal nagyobb teljesítmény is, amit természetesen úgy érnek el a gyártók, hogy több nyersanyagot (ólom) használnak fel a gyártás során. Egy hasonló méretű hagyományos akkumulátor akár 5 kilogrammal is könnyebb lehet, mint méreteiben ugyanakkora start-stoppos társa.
Ha egy hagyományos akkumulátort építünk egy start-stoppos autóba, akkor az indítási problémák valójában egy éven belül jelentkezni fognak, függetlenül attól, hogy a start-stop funkciót használjuk vagy nem. A BMS rendszer nem egyenletesen tölti az akkumulátort. Egy hagyományos autó esetében a motor leállításával egyszerre a fogyasztók is lekapcsolásra kerülnek. A start-stop rendszer azonban álló motor mellett, a piros lámpánál is üzemelteti a fényszórót, a fűtést, a klímát, a rádiót, stb., vagyis erőteljesen meríti az akkumulátort, majd a megszokottnál nagyobb teljesítménnyel kezdi tölteni, amint lehetősége van rá. Ezt a fajta ciklusos töltést a hagyományos akkumulátorok a mindennapokban nem bírják, idő előtt tönkre mennek, ezért az ilyen használatra alkalmatlanok.
Az AGM akkumulátornak magasabb töltési feszültségre van szüksége, ezért a hagyományos generátor 14,4 Volt töltése lehet, hogy kevés lesz. Az AGM akkumulátor töltéséhez legalább 14,7 - 14,9 Voltra van szükség. Ezért sem ajánlott hagyományos, nem start-stoppos autóba AGM akkumulátort behelyezni. Tönkre ugyan nem teszi az autót, de nem fogja tudni teljesen feltölteni a generátor.
A nagy, ismert akkumulátor gyártó cégek, akik a Varta, Bosch, Exide és Banner márkákat gyártják, többféle minőségben gyártanak ugyanakkora méretű akkumulátort. Ennek az az oka, hogy képesek legyenek többféle célközönséget is kiszolgálni, mert egy 20-25 éves autóba már lehet, hogy nem érdemes olyan prémium akkumulátort vásárolni, ami vetekszik az autó piaci értékével. A gyári akkumulátorok természetesen mind a prémium termékcsaládból származnak, ezért sem ritka az az eset, hogy egy gyári akkumulátor elmegy akár 10 évet is.
Azt viszont érdemes tudni, hogy hiába veszünk sokkal több pénzért gyári akkumulátort az eredeti helyére, az már nem fog annyi ideig tartani, mivel az autó elektromos rendszere is használódik, öregszik, tehát nagyobb a vezetékek ellenállása. Ezért szoktuk javasolni a gyári minőségű prémium akkumulátorokat, mint például a Varta Silver, vagy a Bosch S5 akkumulátor márka, ami az árát tekintve töredéke a gyári akkumulátornak, viszont tudásszintjük azonos.
Az akkumulátoroknál minél több az egy cellában lévő lemezek száma, annál nagyobb az akku kapacitása, az amperóra (Ah) és az indítóáram Amper (A) száma. Az indítóáram rövidítése EN ( Európai Norma ).
Ha az autó indítómotorja hibátlan állapotban van, egy benzines autó még a nagy hidegben is maximum 150 Ampert kér az akkumulátortól. Diesel motor esetében ez maximum 250 Amper lehet. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb akkumulátor pl. egy 35 Ah-ás 300 A EN indítóáramú akku is képes beindítani akár egy diesel motort is. A diesel motorhoz azért ajánlunk minimum 70 Ah-ás akkut 600 A EN indítóárammal, mert ha 35 Ah-ról indítunk és azonnal leállítjuk a motort, másodszorra biztos nem fog már elindulni az autónk. Tartalék áramnak mindenképpen maradnia kell az akkumulátorban.
Ezen kívül -5 °C fog alatt az akku kapacitása csökken, ráadásul még izzítani is kell. Ezzel egyidőben a gyújtásnál beindul a ventilátor, a rádió, a klíma, esetleg a világítás és ezek összességében eléggé leterhelik az akkumulátort és még ezek után kell megforgatni egy hideg diesel motort. Benzines motornál izzításra szükséges idő nincs, tehát gyújtás után rögtön indíthatunk, így kevésbé terheljük akkumulátorunkat és még az indítómotor sem kér akkora áramot, mint egy diesel autó esetében. Ebből az információból egyértelműen kiderül, hogy minél nagyobb akkumulátor van az autónkban, annál kevésbé van terhelve, így annál hosszabb lesz az élettartama.
Akkumulátor típusok benzines autókhoz:
Akkumulátor típusok dízel autókhoz:
A legtöbben télen szembesülnek azzal, hogy az autó akkumulátor hibája miatt nem indul az autó. Az akkumulátorok nem kizárólag télen romlanak el, hanem egész évben öregszenek. Viszont minél hidegebb van, annál nehezebben indul az autó motorja, és ehhez az is hozzájárul, hogy hidegebb időben az indítóáramának csak kevés hányadát tudja leadni az akkumulátor. Idősebb akkunál már akár néhány fokkal fagypont alatt bekövetkezhet, hogy az ott leadott indítóáram nem elég a motor beindításához.
Legtöbben csak ilyenkor foglalkoznak az akkumulátorral. Ekkor vetődik fel a kérdés, hogy milyen akkumulátort kell venni az autóba, pedig az akkumulátorok élettartamát a rendszeres karbantartás nagyban befolyásolja.
Mivel növelhetjük az akkumulátor élettartamát? Alapvető trükk, hogy nem szabad hagyni lemerülni. Nem csak a teljes lemerülés kerülendő, hanem a részleges is, ami igen sok autónál jellemző. A mai, elektromos extrákkal zsúfolt modellekben ugyanis temérdek fogyasztóval meríthetjük álló motornál is az akkumulátort. A városban, rövid távokon használt autók saját töltőrendszerükkel nem is tudják teljesen feltölteni az akkumulátorukat. Az akkumulátornak tehát töltés kell, nem elegendő a generátor, ezért szükség lehet külső töltésre is.
A lemerülés szulfátosodást okoz. A merülő akkumulátor celláiban a lemezek felületén ólomszulfát réteg alakul ki. A tartósan lemerülten, vagy akár csak részlegesen lemerülten tárolt vagy használt akkumulátor olyan mértékben is elszulfátosodhat, hogy hagyományos töltéssel a benne lévő szulfátréteg nem lesz megszüntethető. Az autós tehát azt fogja tapasztalni, hogy az akkut hiába tölti, az nem nyeri vissza eredeti kapacitását.
Az sem mindegy, hogy milyen töltővel töltjük az akkumulátort. Az akkumulátort maximum 14,4 V-tal lehet tölteni, kivéve az AGM Start-Stop akkumulátort. Az áramerősséget tekintve (Amper) viszont a kapacitásának csak az 1/10 részével, tehát egy 55 Amperórás akkut 5,5 Amperrel kell tölteni. Kisebb A számmal is lehet tölteni, de akkor egyértelműen lényegesen több idő kell a feltöltéshez. Egy 12 V-os akkuban 6 cella van, cellánként hivatalosan 2,1 Volt. Nyugalmi állapotban egy teljesen feltöltött akku feszültsége 12,6 V. Ekkor adja le azt az indító áramot amperben (A), európai normában számítva (EN), ami az akkumulátoron fel van tüntetve. Ezt az értéket -18 °C –on tartania kell 30 másodpercig.
Frissen töltve az akkumulátor kapocsfeszültsége 13 V felett is lehet, (ilyenkor az indító áram is nagyobb), viszont rövid időn belül visszaesik 12,6 V-ra. Amennyiben az akkumulátor feszültsége 10,5 V alatt van, akkor az akkumulátor egy mélykisült állapotba kerül Ha az akkumulátor még garanciális, abban az esetben is ez az állapot garancia vesztéssel jár. Ebből a mélykisült állapotból nagyon nehéz visszahozni egy akkumulátort, főleg akkor, ha már idősebb.
Egy teljesen lemerült akkut minimum 24 órán keresztül kell tölteni, a félig lemerültet 12 órán át, stb. Az autóban való használat közben az autó akkumulátor generátorral való töltése akkor optimális, ha 13,8 és 14,4 V között van az érték. Ha ezalatt az érték alatt van, akkor a generátor töltése alacsony, javításra szorul, az akku előbb-utóbb le fog merülni.
FONTOS! A generátorral nem lehet akkumulátort tölteni!
A generátor az akkumulátort csak szinten tartja. A generátor csak azt az áramot tölti vissza az akkumulátorba, amit az előző indításnál elhasznált. Utána a feszültségszabályozó levezérli a generátort szintentartó, csepptöltő üzemmódba. Ez azért van, mert ha egy teljesen feltöltött akkuval hosszabb útra indulunk és a feszültségszabályozó nem kapcsolna le, akkor az akku fel is robbanhatna.
Tehát, ha egy akku 50 %-ban lemerült, de még beindítja a motort, a generátor csak 50 %-ig fogja visszatölteni. Ha az akku 40 % alatt van, már nem képes beindítani az autót. -5 °C alatt az akku kapacitása mindenképpen 10 %-ot csökken. Ha rövid utakat megy az autó (5 km alatti távolság), a generátor nem tudja visszatölteni az indításnál elvesztett áramot. A visszatöltés min. 15-20 perces működés mellett lehetséges. Ha az autó rövid távokat megy, akkor az akku előbb-utóbb le fog merülni. Az akku -5°C alatt nem képes töltést felvenni. Tehát téli használatban a visszatöltési idő megnő, mivel a motornak fel kell melegednie ahhoz, hogy az akku rendeltetésének megfelelően tudjon működni. Ha az autót ritkán használják pl. a hétvégi autósok, akkor az akku-előbb utóbb le fog merülni.
Ha az autó álló helyzetben készenléti (stand by) állásban van, a rejtett fogyasztók akkor is működnek, így az akku folyamatosan merül.vRejtett fogyasztók pl.: riasztó, előlapos rádió, autó computer, egyéb villogó ledek, stb.
Manapság árulnak nagyon hangzatos nevű olyan szerkezeteket is, ami tölteni és bikázni is tud egyszerre. Az ilyen eszközök valójában nem tudnak minden igényt kielégíteni. Ugyanis kompaktnak kell lennie, hogy ne foglalja el a csomagtartó felét, ezáltal egy nagyobb dízelmotoros autót már nem képes beindítani. Ahhoz viszont kicsi, hogy egy teljesen lemerült akkumulátort fel tudjon tölteni.
Vannak ugyan már egészen használható indítássegítők, ezeknek viszont igen borsos az áruk. A szupermarketekben kapható gyorstöltők gyakran nem tudják teljesen feltölteni az akkumulátort. Ennek számos oka lehet, a leggyakoribb a nem megfelelő Amperszámú töltő választása, illetve a silány minőség. A régebbi, egyszerűbb töltők fix áramerősséggel töltenek. Ezek túl sokáig tartó töltés során akár el is tudják forralni az akkumulátorokban lévő savat, ezzel használhatatlanná téve az akkumulátort.
A most kapható akkumulátortöltőkből talán érdemes kiemelni a svéd CTEK töltőcsalád CTEK MXS 5.0 típusát, mely alkalmas minden savas, illetve GEL, AGM, EFB akkumulátorok töltésére is, legyen az motorkerékpár vagy autó akkumulátor, egészen 1,2 – 110 Ah-ig. Mivel a töltő mikroprocesszor által vezérelt, ezért azt akár hónapokig is rajta lehet hagyni az akkumulátorokon, mindenféle károsodás nélkül. A szigeteltsége is IP65, tehát teljesen zárt és védett a szilárd anyagok és szennyeződések ellen, valamint kisnyomású vízsugár ellen is. Ez a készülék automatikusan beállítja a töltési áramerősséget. Ezenkívül csepptöltésre és szulfátmentesítésre is használható.
Talán a legjobb bizonyíték a töltő professzionalitására az 5 év garancia.
Ennek a töltőnek van egy továbbfejlesztett, tesztelni is képes változata: CTEK MXS 5.0 Test & Charge
Ez a készülék azért rendkívül hasznos, mert ha nem indul az autó, előfordulhat, hogy nem az akkumulátor a hibás. Az is elképzelhető, hogy a generátorunk nem tölt rendesen. Ebben az esetben ez a töltő, ami teszter is egyben, meg tudja állapítani a hibát, megkímélve minket és pénztárcánkat egy esetlegesen felesleges akkumulátor vásárlástól.
A start - stoppos akkumulátorokat start - stoppos töltővel kell tölteni, amely képes a start - stoppos akkumulátorok 100%-os visszatöltésére.
Boltunk Budapesten a IV. kerületben található (Újpest), a Kiss Ernő és az Erkel Gyula utca sarkán. Üzletünk több irányból is remekül megközelíthető, akár a városból jön, akár a Pest megyei régióból, akár tömegközlekedéssel, akár autóval. Üzletünk előtt ingyenes a parkolás, ahol a felmerülő igényeknek eleget téve akár be is tudjuk szerelni az újonnan vásárolt akkumulátorát. Amennyiben nem szeretne az üzletbe látogatni, a webáruházban online is megrendelheti a szükséges akkumulátort. Akkumulátor bolt Budapest? Itt mindent megtalál.
Ha 14 óráig leadja a rendelését, akkor a következő munkanapon házhoz szállítjuk az akkumjulátort az ország bármely településére.
Autó akkumulátor karbantartása: Fontos teendők és tippek
Autó akkumulátorok: A leggyakoribb típusok és működésük
Gyorstöltési technológiák az akkumulátor töltőkben
AGM akkumulátor töltése és feszültség ellenőrzése
Legjobb autó akkumulátorok 2023-ban